Følgere

tirsdag 23. oktober 2012

Hekla blomster, oppskrift


Jeg bruker "en del" blomster på kortene mine :) og jeg syns det pynter opp med håndlagde blomster.
Disse er enkle å lage og når de hekles i hvitt så kan de farges i akkurat den fargen du måtte ønske.
Jeg har heklet de i tynt bomullsgarn og tynn heklenål.
Men bruk det garnet og nålen du måtte ha for hånden :)
Mine er bare 2 - 3 cm i diameter..


Oppskrift:
Hekle 6 luftmasker og fest i en ring.
1. omg : Start med 2 luftmasker ( tilsvarer 1 halvstav) Hekle så 14 halvstaver i ringen og fest  i
 luftmaske nr 2  når du har kommet rundt.
2. omg : Hekle 4 luftmasker, hopp over 2 halvstaver og fest i den 3.
Dette gjøres 4 ganger til, da skal det være 5 løkker på "blomsten". Den siste løkken festes i beg. på den første.
3. omg : Dette hekles i løkken: 1fastmaske, 1halvstav, 3staver, 1halvstav, 1fastmaske.
Gjenta dette i alle 5 løkkene og fest tråden etterpå.

Jeg har farget de med Distress Ink Refill.
Den svarte og den grå er fra samme farge, men fargen er bare tynnet ut forskjellig :)
De kan farges i masse forskjellig.. Te, kaffe, Glimmermist osv....



Å leve er ikke nok.
Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
H.C.Andersen

8 kommentarer:

  1. Kjempe smart Birgit. Man kan jo bruke de små blomstene på alt mulig.
    Hvor kjøper du fargestoffet?
    Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Distress Ink er å få kjøpt på Panduro, Lystrup i Kr.sund og ellers i hobbybutikker.
      De er vannoppløselig,,så de kan tynnes ut i vann og varer lenge :)

      Slett
  2. Olá Brigitanita,estamos bem longe uma da outra,sou do Brasil e gostei muito dos seus trabalhos adoro seu estilo vintage e estou te seguindo a partir de agora abraços,Marcia http://bimartsatelie.blogspot.com

    SvarSlett
  3. Flotte hekleblomster!!
    Flott at du deler oppskrifta også :)
    Nå har jeg fått reklamert for candyen din, trodde det var nok med sidebaren jeg :)
    Koselig at du ville bli med på candyen min, lykketil!
    Klem

    SvarSlett
  4. super flotte og det kunne være jeg igen skulle forsøge med hækling, flot med at indfarve dem
    knus Pia

    SvarSlett
  5. Fabulous flowers, you are super creative:)
    Hugs,
    Sonia

    SvarSlett
  6. Hvor er de søde. Knus morkaren.

    SvarSlett
  7. Utrolig flotte blomster!! Skal prøve meg på disse selv tenkte jeg! :D
    Lette gjennom bloggen din, etter ett bilde av kort med slike blomster på, men fant ikke. Har du, så du kunne linket? :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du titter innom og legger igjen en kommentar.